Hª de la Filosofia en Florida Secundària.

DE CONSCIÈNCIES, CUCARATXES I ALGUNS SOMNIS.


Avui farem parada i fonda desprès de la setmana d'exàmens per dur als alumnes al cinema. Es una bona ocasió per refermar aprenentatges i fer-los "útils per a la vida" -com deia Descartes que era precís fer amb el saber-, però també per obrir nous interrogants, noves problemàtiques i per tant, necessàriament, noves reflexions filosòfiques.


OVER THERE.

 

Somnis reveladors ...?

Cuando Gregorio Samsa se despertó una mañana después de un sueño intranquilo, se encontró sobre su cama convertido en un monstruoso insecto. Estaba tumbado sobre su espalda dura, y en forma de caparazón y, al levantar un poco la cabeza veía un vientre abombado, parduzco, dividido por partes duras en forma de arco, sobre cuya protuberancia apenas podía mantenerse el cobertor, a punto ya de resbalar al suelo. Sus muchas patas, ridículamente pequeñas en comparación con el resto de su tamaño, le vibraban desamparadas ante los ojos.

«¿Qué me ha ocurrido?», pensó.

No era un sueño. Su habitación, una auténtica habitación humana, si bien algo pequeña, permanecía tranquila entre las cuatro paredes harto conocidas. Por encima de la mesa, sobre la que se encontraba extendido un muestrario de paños desempaquetados -Samsa era viajante de comercio-, estaba colgado aquel cuadro que hacía poco había recortado de una revista y había colocado en un bonito marco dorado. Representaba a una dama ataviada con un sombrero y una boa de piel, que estaba allí, sentada muy erguida y levantaba hacia el observador un pesado manguito de piel, en el cual había desaparecido su antebrazo.

La mirada de Gregorio se dirigió después hacia la ventana, y el tiempo lluvioso -se oían caer gotas de lluvia sobre la chapa del alféizar de la ventana- lo ponía muy melancólico.

«¿Qué pasaría -pensó- si durmiese un poco más y olvidase todas las chifladuras?»

Pero esto era algo absolutamente imposible, porque estaba acostumbrado a dormir del lado derecho, pero en su estado actual no podía ponerse de ese lado. Aunque se lanzase con mucha fuerza hacia el lado derecho, una y otra vez se volvía a balancear sobre la espalda. Lo intentó cien veces, cerraba los ojos para no tener que ver las patas que pataleaban, y sólo cejaba en su empeño cuando comenzaba a notar en el costado un dolor leve y sordo que antes nunca había sentido.

 (Franz Kafka, La metamorfosis)

 
És una extravagància cartesiana la idea del cogito?

És una mera especulació sense cap valor per a la vida?

Som el que pensem i mentres pensem?

Què seria de nosaltes si sols fórem ments, si fórem cervells en una cubeta?



Johnny cogió su fusil (1971) from Morféo de Gea on Vimeo.


JOHNNY COGIÓ SU FUSIL és una pel.lícula immensa, aterradora i a la vegada suggeridora, que no deixa indiferent a ningú.

Farem un col.loqui posterior si esteu disposats i disposades a fer una mica de treball previ de reflexió. 
Vos proposem un seguit de qüestions:


  1. Presentem la pel·lícula amb la lectura del començament de La metamorfosi de Kafka, ara que ja coneixes el drama de Johnny, trobes algun paral,lelisme?
  2. Som el que pensem, sense més? Descartes inaugura, junt a d'altres pensadors moderns, una concepció de la racionalidad científic-tècnica, però, en quina classe d'éssers humans ens converteix? on queden els sentiments i les emocions? En l'oblit? Tal vegada en el record?
  3. En el film, Dalton Trumbo ens mostra com Johnny trenca el mur del silenci de les seues circumstàncies sense pronunciar cap paraula. Quina reflexió aportaries en referència a l'ímpetu que demostra per eixir del seu solipsisme? Quina via comunicativa alternativa a la verbal troba?
  4. Per a Descartes en la consciència es troba la veritat. Per introspecció podem distingir allò vertader d'allò fals, a la llum de la raó. Creus que el món dels somnis qüestiona aquestes proposicions cartesianes? Podem trobar en el somni veritats més autèntiques i traslladables a la nostra vida en la vigília? Recorda el cas de Gregori Samsa a La metamorfosi. 
  5. Creus que és el mateix estar viu i somniant que mort i recordant des de la perspectiva que s'adopta en la pel·lícula?
  6. Es lícit llevar la vida a una persona que vol morir? 
  7. El fi justifica els mitjans com proposava Maquiavel? Es pot justificar algun conflicte armat? Alguna guerra és justificable?

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